We hebben het al zo vaak gehoord: “onze advertenties brengen niet op”, “Google Ads werkt niet voor ons”, “Facebook werkt niet in onze niche”, enzovoort. Als we dit dan even gaan analyseren, ligt het probleem heel vaak niet op gebied van advertenties.
Er komen veel bezoekers op de landingspagina dus de advertentie spreekt wel effectief aan, maar het merendeel van de bezoekers haakt gewoon af. Ze laten geen gegevens achter of contacteren je niet, en jij hebt weer geld verloren, en je stopt op termijn met adverteren.
Hoe geweldig de advertentie ook mag zijn, je bent er niets mee zonder een geoptimaliseerde landingspagina. Een landingspagina optimaliseren zal bijgevolg bepalen of een marketingcampagne al dan niet winstgevend is.
Meer weten over het optimaliseren van uw landingspagina’s?
Hieronder geven we wat meer uitleg en een stappenplan van optimalisaties die wij het meest toepassen in de praktijk.
Stap 1: Waar ligt het probleem juist?
Om ervoor te zorgen dat u de pagina optimaliseert voor meer conversies, is de eerste stap het analyseren van bestaande data en het identificeren van bestaande problemen.
Adverteer je momenteel al? Start dan even met het analyseren van bestaande statistieken. Wat is de CTR (click-through rate) van jouw advertentie? Welke advertenties werken en welke niet?
Heb je een landingspagina? Kijk naar het huidige conversiepercentage. Is dit goed genoeg? Heb je al A/B-tests uitgevoerd om verschillende landingspagina’s te vergelijken? Welke landingspagina converteert het best?
Op deze manier kan je al snel zien wat wel en niet werkt.
Stap 2: Gebruik de juiste structuur
De ideale structuur van een landingspagina ziet er ongeveer als volgt uit:
- Wat bieden jullie aan, en vooral: wat levert het mij op?
- Is dit wel betrouwbaar?
- Hoe krijg ik het?
- Ik ben het vergeten – wat levert het mij ook weer op?
Het is dus jouw taak om ervoor te zorgen dat jouw landingspagina duidelijk is voor elke bezoeker. Veel bezoekers gaan snel weer weg nadat ze jouw website hebben bezocht. Ze scrollen niet eens naar beneden. Het is dus belangrijk dat je al helemaal in het begin (ze noemen dit ook wel ‘above the fold’) duidelijk maakt wat je aan hen aanbiedt en wat het voor hen oplevert. Betrouwbaarheid kan je opwekken door beoordelingen toe te voegen, voor & na foto’s, logo’s van andere kopers toevoegen enzovoort.
Kort samengevat: elke bezoeker moet jouw aanbod heel snel snappen en geloven, waarna ze op een makkelijke manier kunnen overgaan tot actie.
Stap 3: Technische analyse van landingspagina
Je kan niet goed optimaliseren voor conversies zonder een grondige technische analyse. De eerste stap is ervoor zorgen dat de tracking en analytics goed geregeld zijn. Weet je waar elke conversie vandaan komt?
Dit kan je allemaal simpel tracken door Google Tag Manager en de juiste UTM-parameters goed in te stellen. Voor Google Ads is het bijvoorbeeld aangeraden om de advertenties te optimaliseren op basis van conversies. Google leert dan na verloop van tijd welke advertentie ze best kunnen tonen aan welke doelgroep, op welk moment, enzovoort. Als Google Tag Manager niet goed is ingesteld, zal Google dus ook niet goed kunnen bijleren.
Vaak zien we ook dat er heel veel bezoekers afhaken vlak nadat ze geklikt hebben. De oorzaak is vaak heel simpel: de landingspagina is gewoon te traag. Bezoekers zijn heel ongeduldig. Meer dan 2 seconden wachten? No thanks. Wat een amateurs.
Als het laden van uw website te lang duurt, zullen veel bezoekers onmiddellijk vertrekken en dus ook nooit leads of klant worden. Een trage landingspagina zorgt er ook voor dat het vertrouwen in jouw website snel afneemt. Dus zelfs als iemand toch wacht en de landingspagina bekijkt, gaat hij toch minder geneigd zijn om contact met jou op te nemen.
De snelheid van jouw landingspagina kan je trouwens heel snel nakijken via PageSpeed Insights en GTmetrix.
Stap 4. Kijk of alles goed werkt op alle apparaten
Het klinkt misschien heel simpel, maar het loopt toch heel vaak fout op dit gebied. Werkt de landingspagina wel naar behoren op elk apparaat?
Meestal kijk je na of een landingspagina werkt op desktop, tablet en smartphone. Hier is het belangrijk om met 2 zaken rekening te houden:
- Niet elke smartphone is hetzelfde. De user experience van iemand op een iPhone kan helemaal anders zijn ten opzichte van iemand met een Android smartphone. Met MobileMoxie kan je jouw landingspagina vanop elke smartphone testen.
- Soms loopt het ook fout met externe plugins op jouw pagina. Een extern reserveringssysteem kan bijvoorbeeld niet goed werken waardoor je veel bezoekers verliest. Kijk dit dus ook zeker na.
Stap 5. Komen de advertenties en de landingspagina wel overeen?
Heel vaak zien we dat de bewoordingen van een advertentie helemaal niet in lijn liggen met die op de landingspagina.
Even een simpel voorbeeld: Als iemand bv. zoekt naar een “CV-ketel”, op een advertentie klikt over een “CV-ketel”, is het heel raar om ineens te praten over een “verwarmingsketel”. Een deel van de bezoekers gaat dan (potentieel onbewust) afhaken. Is een verwarmingsketel wel hetzelfde als een CV-ketel?
Als er een moment van twijfel is, ben je bezoekers kwijt. Zo simpel is het.
Het antwoord is ervoor te zorgen dat de advertentie en de landingspagina met elkaar in overeenstemming zijn.
Dit kan op 2 verschillende manieren:
- per advertentie maak je een verschillende landingspagina die relevant is
- per advertentie gebruik je dynamische woorden, ook wel Dynamic Text Replacement genaamd. Sommige tekstonderdelen op de landingspagina veranderen dan automatisch afhankelijk van het woord in de advertentie waarop geklikt is. Als de advertentie “CV-ketel” vermeld, zal de landingspagina ook overal “CV-ketel” gebruiken. Hetzelfde voor “Verwarmingsketel”, “Boiler”, “Centrale verwarming”, “Gasketel”, enzovoort.
Stap 6. Maak een analyse van jouw doelgroep
Zie je dat de meeste conversies komen van mannen? Misschien is het dan wel interessant om de landingspagina hierop aan te passen qua taalgebruik.
In het algemeen gaan vrouwen meer prijzen vergelijken en kiezen mannen eerder voor kwaliteit onafhankelijk van de prijs.
Op een ‘vrouwelijke’ landingspagina kan je dus beter vaak benadrukken dat de prijs écht wel goed zit tegenover andere bedrijven. Als jouw doelgroep vooral mannen zijn, kan je best al snel even laten weten dat je enkel werkt met kwaliteitsvolle materialen en bekende merken.
Op zoek naar meer tips of persoonlijk advies?