In dit artikel gaan we wat dieper in op het maken van de ideale website voor advocaten. We leggen uit wat er belangrijk is en geven ook praktijkvoorbeelden van wat er momenteel het best werkt.
Waarom heb je als advocaat een website nodig?
In het huidige digitale tijdperk is het hebben van een website van cruciaal belang voor elk bedrijf, en de advocatuur vormt daarop geen uitzondering. Of u nu een klein of groot advocatenkantoor bent, het hebben van een website is essentieel om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe cliënten aan te trekken. Een goede website zal veel nieuwe bezoekers opleveren en dus niet enkel dienen als online visitekaartje, maar ook effectief zorgen voor meer cliënteel.
Waar kijken potentiële klanten naar?
Als iemand een zoektocht start naar een geschikte advocaat of bemiddelaar, zal hij steeds grondig tewerk gaan. Het dossier is vaak zeer persoonlijk en belangrijk voor iemand, waardoor ze grondig zoeken naar de juiste specialisten die hun het beste advies kunnen geven.
Wat is er belangrijk op de website?
Uw website is het eerste contactpunt voor talloze potentiële cliënten en moet een blijvende indruk achterlaten. Het is van groot belang dat deze niet alleen de aandacht trekt, maar ook uw geloofwaardigheid onderstreept. Bovenal moet het uw bezoekers overtuigen dat u, zonder enige twijfel, de juiste advocaat bent om hen te vertegenwoordigen.
Dit kunnen we verwezenlijken door op het volgende te letten.
Een webpagina per specialisatie
Stel u in de plaats van iemand die op zoek is naar een specialist in arbeidsrecht of familierecht. Als er op de website geen aparte pagina bestaat over deze rechtstak, zal deze persoon minder geneigd zijn om u te contacteren. Een cliënt is steeds op zoek naar iemand die hen het best in hun recht.
Schrijf online adviezen via een blog
Middels het schrijven van artikels, kan je jouw expertise aantonen. Een recente studie van Hubspot toonde het volgende aan:
- 88% van mensen die bloggen melden dat ze hier sterke resultaten uit halen
- Bloggen helpt om pagina’s te laten indexeren met meer dan 434% – zo is jouw website veel beter zichtbaar op Google
- 59% van B2B marketingspecialisten vind bloggen het meest effectieve marketingkanaal om nieuwe klanten aan te trekken
Gebruik eerdere beoordelingen
Maak beoordelingen van eerdere klanten zichtbaar. Het gebruik van online reviews wekt extra vertrouwen en kan erbij helpen dat je iemand over de streep trekt dat jouw kantoor echt wel het meest geschikt is. Advocaten onderschatten vaak het belang hiervan.
Maak de website ook persoonlijk
Maak voor alle advocaten een persoonlijke pagina waarin duidelijk staat waarin elke advocaat gespecialiseerd is en wat zijn achtergrond is. Dit helpt om extra vertrouwen op te wekken. Uiteindelijk wil iedereen gewoon het best als mogelijk worden verder geholpen.
Gebruik een call to action op elke pagina
Stel: je overtuigt iemand dat ze jou echt moeten contacteren en dat jij het meest geschikte kantoor bent om bijstand te verlenen. Op dat exacte moment moet je hen de mogelijkheid geven om contact op te nemen. Dit kan via verschillende manieren:
- Geregeld een duidelijke link naar de “Contacteer ons” pagina vermelden
- Een contactformulier vermelden onderaan elke pagina
- Duidelijk een (klikbaar) e-mailadres en telefoonnummer vermelden
- De mogelijkheid geven om rechtstreeks een adviserend gesprek in te plannen in jouw agenda
- Een chat of Whatsapp knop toevoegen onderaan de website
Waarom is marketing voor advocaten belangrijk?
Een goede website maakt onmiskenbaar deel uit van een goede marketingstrategie voor advocaten. Advocatenkantoren in België en Nederland maken momenteel vaak geen optimaal gebruik van beschikbare marketingkanalen en lopen zo veel nieuwe dossiers mis.
Investeren in een professionele website en marketing voor advocaten werpt zijn vruchten af en kan ervoor zorgen dat uw advocatenkantoor een concurrentievoordeel krijgt in een zeer competitieve markt.
“Maar.. ik heb al genoeg klanten via mond-tot-mondreclame”
Als u momenteel vooral teert op mond-tot-mondreclame, is het toch belangrijk om aandacht te schenken aan de website: als uw klanten jonger zijn dan 50 gaan zij zeker even kijken naar uw website om te oordelen of u de geschikte advocaat bent. Als de site er niet goed uit ziet, of te traag is, is er al een verminderd vertrouwen in uw diensten. Dat doet dus afbreuk aan uw huidige status en expertise.
Daarbovenop ben ik nog geen kantoren tegengekomen die nieuwe klanten weigeren. Meer weten?