Marketing voor advocaten

Ben jij op zoek naar de beste marketing voor advocaten? Als advocaat kan het moeilijk zijn om een duidelijk marketingplan met haalbare resultaten vast te leggen. Vaak hebben gewone marketingbureaus niet de nodige juridische expertise om echt het verschil te maken. Door mijn jarenlange ervaring als jurist met meer dan 80 websites op de teller, weet ik wel wat er echt werkt en hoe een advocaat optimale resultaten kan bekomen. Hieronder leggen we verschillende mogelijkheden uit die jij als advocaat kan gebruiken om online snel meer cliënteel te ontvangen.

SEO voor advocaten

SEO staat voor Search Engine Optimization. Je gaat als het ware jouw website optimaliseren om hoger te eindigen op Google en andere zoekmachines zoals Bing.

Dit kan op verschillende manieren. Technisch moet jouw website in orde zijn. Hoe sneller, hoe beter. Is de huidige inhoud technisch wel geoptimaliseerd en gestructureerd? De inhoud van de website is nog belangrijker: zorg je wel voor de juiste content?

Stel jezelf ook de vraag waar potentiële klanten op zoeken in Google. Door middel van een onderzoek naar deze zoektermen, kan je dan een plan op maat maken.

Op deze manier krijg je een ‘gratis’ organische stroom van potentiële klanten op jouw website.

Voorbeel SEO voor advocaten
Voorbeeld: positie #1 voor de zoekterm “Haaranalyse rechtbank” voor de website advocaatopmaat.be

Waarom is SEO een goede manier om nieuw cliënteel aan te trekken?

In bovenstaand voorbeeld zie je dat we voor een website helemaal bovenaan staan in Google als iemand zoekt naar “haaranalyse rechtbank”. Elke top 8 positie zorgt voor organische bezoekers. Als deze bezoeker via Google op jouw website komt, is er al sprake van een bepaald vertrouwen. Doordat je helemaal bovenaan staat, heeft de bezoeker al een bepaald vertrouwen in jouw diensten. Jij staat helemaal bovenaan in Google, dus jij zal wel de beste advocaat in verkeersrecht zijn, toch?

Dit is het sterke aan SEO in vergelijking met SEA (Search Engine Advertising).

Local SEO

Ooit al eens gezocht naar “Advocaat Antwerpen”? Onder de advertenties komt eerst een map met een top 3 van advocaten in Antwerpen. Dit zijn de lokale resultaten. Om hier te geraken, dien je weer enkele optimalisaties door te voeren aan jouw website en aan jouw bedrijfsprofiel. Local SEO, dus. Er zijn meer dan 100 aspecten om te optimaliseren, vandaar hebben we een apart artikel over lokaal scoren op Google geschreven.

In ons voorbeeld hieronder geven we weer één van onze eigen voorbeelden, waar we in heel Antwerpen op plek 1 en 2 staan wanneer iemand zoekt naar “Advocaat adoptierecht”.

Local SEO advocaat adoptierecht
Resultaat Advocaat Op Maat: #1 en #2 posities in heel Antwerpen voor de zoekterm “Advocaat adoptierecht”

Waarom is lokaal hoog scoren belangrijk voor advocaten?

  • Door helemaal bovenaan te staan, heb je wederom een bepaald vertrouwen opgewekt.
  • Veel mensen zoeken lokaal naar een advocaat bv. “Advocaat strafrecht Gent”
  • 46% van alle zoekopdrachten op Google zijn lokale zoekopdrachten
  • Als iemand zoekt naar een advocaat, gaan ze heel vaak focussen op de eerste 3 resultaten die lokaal het hoogst scoren
  • Iedereen leest graag reviews, ook bij advocaten – dit zorgt voor extra vertrouwen
  • Via jouw bedrijfsprofiel kunnen ze op een snelle manier bellen, mailen of een bericht sturen

SEA – adverteren voor advocaten

Je hebt het ongetwijfeld al gezien of geprobeerd: online advertenties voor advocatenkantoren. Veel advocatenkantoren staan hier niet voor te springen, en dat begrijp ik. Bovenstaande manieren van SEO zijn meer een echte weergave van jouw expertise.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hier ga je dus wel betalen voor elke bezoeker, en dit per klik/bezoeker op jouw website. De kost hiervan hangt af van de concurrentie. Het is een soort van biedingssysteem: hoe meer advocaten bovenaan willen staan, hoe hoger de kost per klik oploopt. Dit maakt dat een advertentiebudget snel kan opgebruikt worden.

Enkele tips voor advocaten die adverteren

  • Probeer verschillende zoektermen uit en verschillende maximumbudgetten per klik
  • Maak gebruik van de SKAG-methode
  • Vaak vergeten advocaten (of hun marketingbureau) om de pagina waar bezoekers op belanden, te optimaliseren – dit is echter het meest cruciale punt om uiteindelijk te spreken van een succesvolle advertentiecampagne. Wanneer je een bezoeker hebt gekocht, wil je natuurlijk dat er een duidelijke Call To Action staat zodat de bezoeker jou ook effectief contacteert. Anders gooi je gewoon geld weg.

Marketinganalyse op maat?

Je hebt het misschien al wel begrepen: ik ben bezeten door marketing én heb een juridische achtergrond. Voor advocaten maak ik graag tijd om wat feedback over hun marketingplannen te geven. Contacteer mij vrijblijvend en we kijken samen hoe jij het best jouw marketing kan aanpakken.

Direct naar

Bart Gagelmans

Bart Gagelmans

Bart Gagelmans behaalde zijn masterdiploma in de rechten aan de Vrije Universiteit Brussel in 2014 en studeerde in 2017 met grootste onderscheiding af in Digitale Marketing & Communicatie aan de EHSAL Management School. Sinds 2011 is hij gepassioneerd door al wat met marketing en web development te maken heeft. Dankzij het toepassen van verschillende SEO-technieken heeft hij al verschillende succesvolle websites opgericht. Vanaf 2023 helpt hij ook andere bedrijven om mee te bouwen aan hun succesverhaal.
Kennis delen:

× Advies ontvangen?