Wat zijn lokale zoekopdrachten juist?
Ooit al eens op zoek geweest naar een lokale service? Waarschijnlijk zocht je snel even op Google?
Het is geen geheim dat Google de meest bezochte website ter wereld is, en dit heeft een enorme invloed op plaatselijke bedrijven.
Als je bijvoorbeeld zoekt naar “Advocaat Antwerpen”, “Kinesist Antwerpen” of “Glutenvrij restaurant Antwerpen”, weet Google dat je op zoek bent naar een lokale onderneming in Antwerpen.
Ze plaatsen dan lokale Google Bedrijfsprofielen bovenaan (met een Google Maps overzicht). Net onder de advertenties. Ideaal dus om veel bezoekers te krijgen.
Hieronder een voorbeeld van hoe het in zijn werk gaat. Je ziet dat voor onze zoekopdracht “advocaat strafrecht Antwerpen” er eerst advertenties verschijnen, gevolgd door een top 3 van bedrijven.

Waarom lokaal hoger scoren met jouw bedrijfsprofiel?
Dat ligt voor de hand: meer bezoekers en klanten krijgen natuurlijk. Je kan het bekijken als Google’s versie van de Gouden Gids, maar dan nog uitgebreider en veel effectiever.
Om dit te staven, even enkele statistieken:
- 46% van alle zoekopdrachten op Google zijn lokale zoekopdrachten
- 72% van de mensen met een lokale zoekopdracht zoekt naar een bedrijf binnen de 5km van waar zij zich op dat moment bevinden
- 81% van de mensen geeft aan dat ze meestal Google Reviews bekijken alvorens fysiek naar een bedrijf te gaan
- 100% van de mensen vinden het makkelijk om meteen te kunnen navigeren naar jouw bedrijf met Google Maps (toegegeven, deze statistiek heb ik zelf verzonnen, maar je begrijpt wat ik bedoel)
Jouw Google Bedrijfsprofiel is dus een enorm krachtig instrument als je het juist gebruikt. Een beetje de Gouden Gids on steroids. Lokaal hoger scoren op Google is dus echt wel de moeite om eens te bekijken.
De top 3 van bedrijven telt het meest: deze worden weergegeven in de zoekopdracht en krijgen dus het meeste visibiliteit. Ook meer visibiliteit krijgen?
Maar hoe geraak je daar? Ondertussen kennen wij al wel veel factoren waardoor het Google algoritme bepaalde bedrijven gaat belonen. Hieronder geven we enkele tips om in deze top 3 te komen.
5 tips om lokaal hoger te eindigen
1. Google Bedrijfsprofiel optimaliseren
Jouw Google Bedrijfsprofiel zelf is natuurlijk een heel belangrijke factor om hoog te scoren. Heb je veel informatie ingevuld? Probeer op alles zo uitgebreid mogelijk te antwoorden.
Kies een relevante categorie, geef een omschrijving van jouw diensten en vermeld hierin zeker enkele zoektermen waar je hoger op wil scoren, en zorg er vooral voor dat alles correct is ingevuld.
2. Reviews vragen
Misschien hoeft dit niet te verbazen, maar de reviews die jouw klanten achterlaten zijn van groot belang voor Google. Het is dus niet enkel een waardemeter voor toekomstige klanten, maar ook voor Google zelf om in te schatten hoe goed jouw bedrijf wel niet is.
Probeer dus zeker aan tevreden klanten te vragen om een beoordeling te plaatsen én vraag hen om ook zoveel als mogelijk informatie te delen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door een papier aan de uitgang op te hangen (inclusief QR-code die zij makkelijk kunnen scannen).
3. Wees actief
Door regelmatig kwalitatieve berichten en foto’s te plaatsen, weet Google ook dat je nog steeds actief en dus relevant bent. Hoe actief je moet zijn, hangt af van de lokale concurrentie. Meestal kan je best 2 tot 3 keer per week relevante berichten en foto’s posten.
4. Optimaliseer jouw website
Het algoritme van Google gaat verder kijken dan jouw bedrijfsprofiel. Ze nemen ook jouw website onder de loep. Dit is ook een heel belangrijk aspect om hoger te eindigen. Update jouw website dus met relevante informatie en gebruik bijvoorbeeld de nodige H1- en H2-koppen.
5. Zorg voor meer naamsbekendheid op het internet
Er zijn tientallen bedrijvengidsen online. Iedereen kent de Gouden Gids, maar er zijn tientallen online bedrijvengidsen actief in België. Je kan jouw bedrijf ook toevoegen op Yelp, Openingsuren.Vlaanderen, Cylex-Belgie.be enzovoort.
Het is ook belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media zoals Facebook en LinkedIn.
Het is cruciaal dat je op deze websites exact dezelfde informatie deelt als in jouw Google Bedrijfsprofiel. Hier is Google heel gevoelig aan: gebruik overal dezelfde openingsuren, hetzelfde telefoonnummer, hetzelfde e-mailadres enzovoort. Staan bijvoorbeeld jouw openingsuren op Facebook anders vermeld? Heb je geen telefoonnummer op Yelp? #GoogleFatalError, of toch bijna
Nog meer tips of een persoonlijke audit ontvangen?