Complete gids: linkbuilding die werkt!

Linkbuilding die werkt

Wil jij graag meer leren over linkbuilding die werkt? Links zijn een beetje de online valuta van het internet. Websites met veel links worden beschouwd als “gezaghebbend” en worden vaak beloond met hogere rankings in Google. Websites zonder links blijven daarentegen aanzien als een beginnende website – hoe goed de content op de website ook is, hoog scoren in Google gaat maar zelden voorvallen. Om die reden is kwalitatieve linkbuilding belangrijk voor bedrijven die online zichtbaar willen worden. 

Wat is linkbuilding nu juist?

Heel simpel en kort gezegd: het bouwen van links op externe websites die doorlinken naar jouw website. Een link van een externe website die naar jouw website doorverwijst noemt men ook een backlink. Er zijn verschillende manieren om jouw backlinks op te bouwen.

Is linkbuilding risicovol?

Voor je begint, eerst even een waarschuwing. Als je op een foute manier externe links aankoopt, kan je er zeker van zijn dat Google jouw website zal penaliseren. Slechte links zorgen voor slechtere rankings op Google en moet je dus koste wat kost vermijden. Snel heel veel links bouwen of aankopen, is geen goed idee. Google heeft al meermaals aangekondigd dat ze geen fan zijn van websites die op een foute manier hun algoritme willen misleiden. Je kan dus best werken met een linkbuilding strategie en een backlinkplan op maat. 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Hoe begin je aan kwalitatieve linkbuilding?

Probeer te denken als iemand die een nieuw bedrijf opstart. Wat ga je doen in het begin? Facebook aanmaken (incl link naar jouw pagina), Instagram, LinkedIn en jezelf aanmelden in verschillende online bedrijvengidsen zoals de Gouden Gids. Als je dit hebt gedaan, ben je eigenlijk al gestart met linkbuilding die werkt. Het is in de ogen van Google ook vaak een heel natuurlijke manier om jouw bedrijf, en dus website, kenbaar te maken aan de buitenwereld.

Hoe ziet een linkbuilding strategie er verder uit?

Hoe wij zelf aan linkbuilding doen, ziet er uit als volgt.

Analyse van niche en concurrentie

Afhankelijk van de niche en concurrentie is het een beetje kijken naar wat er effectief werkt. Zo kan je de backlinks van jouw concurrentie eens analyseren: hoeveel en wat voor type backlinks hebben zij? Wat werkt er bij hen? Dit geeft ook al een idee hoe moeilijk het zal zijn om hoog te eindigen.

Contacteer relevante websites in dezelfde niche

In elke niche bestaan er websites die wel eens willen samenwerken. Misschien kan jij wel eens een artikel schrijven en jouw expertise delen op hun website in ruil voor een backlink? Het is hierbij belangrijk dat je echt goede content creëert waar hun lezers ook iets aan hebben. 

Links kopen – een goed idee?

Het is belangrijk om op te merken dat we het kopen van links niet aanraden als je daar geen ervaring mee hebt. Nogmaals: het kopen van links van lage kwaliteit of spammy links kan resulteren in ernstige sancties. Sommige websites zullen geld vragen voor het publiceren van een artikel, wat het zeker waard kan zijn als je hiermee relevante backlinks ontvangt.

Links “verdienen”

Als je jarenlang hoog scoort op Google en goede content deelt, zal je merken dat jouw website vanzelf backlinks ontvangt van andere websites. Je wordt bijvoorbeeld al eens opgenomen in een paper van een universiteit die alles online publiceert, andere websites raden jouw content aan als interessante bron, enzovoort. 

Dit is één van de redenen waardoor websites vaak heel lang bovenaan blijven staan: ze bouwen op een natuurlijke manier ook nieuwe backlinks op.

Analyse van kwalitatieve linkbuilding?

Wil jij op een veilige manier aan linkbuilding doen of zit je toch met twijfels? Contacteer ons vrijblijvend voor een backlink plan op maat!

Direct naar

Bart Gagelmans

Bart Gagelmans

Bart Gagelmans behaalde zijn masterdiploma in de rechten aan de Vrije Universiteit Brussel in 2014 en studeerde in 2017 met grootste onderscheiding af in Digitale Marketing & Communicatie aan de EHSAL Management School. Sinds 2011 is hij gepassioneerd door al wat met marketing en web development te maken heeft. Dankzij het toepassen van verschillende SEO-technieken heeft hij al verschillende succesvolle websites opgericht. Vanaf 2023 helpt hij ook andere bedrijven om mee te bouwen aan hun succesverhaal.
Kennis delen:

× Advies ontvangen?